Met trein of auto naar de Randstad?

We zijn met z’n allen steeds mobieler. Ons leven speelt zich niet meer alleen rond ons huis of onze woonplaats af. Het gebied waarin we ons bewegen, onze leefomgeving, is de afgelopen decennia steeds groter geworden. We hebben een steeds grotere actieradius. Toen ik klein was, was de reis vanuit Friesland naar Amsterdam een hele wereldreis. Nu rij ik er in een uur en een kwartier naartoe.

Gemiddeld reizen Friezen per persoon 9.992 kilometer per jaar binnen Nederland. En dan hebben we het nog niet eens over al die kilometers die we in onze vakanties buiten de Nederlandse grens afleggen. Friezen hebben vaker een auto en gebruiken deze ook vaker dan een gemiddelde Nederlander. Dat de auto in Friesland zo populair is, is niet zo vreemd. Een treinstation is meestal verder weg dan elders in Nederland en vooral op het Friese platteland rijdt de bus niet zo vaak.

Mama Mia
De meeste inwoners van Friesland (90%) komen minstens één keer per week buiten hun woonplaats. En bijna een derde van de Friezen komt minimaal eens per week buiten de provincie, zo blijkt uit het onderzoek ‘Leven in Fryslân’ van het FSP. Wat doen we allemaal buiten Friesland? Bijna een vijfde van de inwoners van Friesland werkt buiten de provincie. Maar ook voor vrijetijdsactiviteiten gaan we steeds vaker verder weg. En ja, ik doe zelf ook lekker mee. Ik ga shoppen in Groningen, naar een museum in Amsterdam en voor Mama Mia de musical naar Utrecht.

Snelweg
Om in de Randstad te komen, zijn goede verbindingen nodig. De snelwegen naar de Randstad vanuit Friesland zijn behoorlijk op orde. De meeste Friezen zijn hier dan ook tevreden over, zo gaven zij aan via Panel Fryslân. Voor Noordoost-Friesland is de afstand en reisduur naar de Randstad nog het langst. Maar vanuit Noordwest-Friesland en Leeuwarden kan je – als de bruggen meewerken – via de Afsluitdijk binnen anderhalf uur naar Amsterdam rijden. Hetzelfde geldt voor Zuidelijk Friesland via de Flevopolder.

Treinreis
De treinreis naar de Randstad verloopt een stuk minder snel. Twee derde van de Friezen is daar dan ook niet tevreden over. Geen wonder, de reistijd met het openbaar vervoer is in de afgelopen dertig jaar ook nauwelijks verminderd. Uit welke Friese regio je ook reist, de reisduur met het openbaar vervoer is altijd een stuk langer dan met de auto. Vanuit Franeker of Sneek ben je met het OV zelfs dubbel zo lang onderweg naar Amsterdam. Dan is de keuze voor de auto niet onlogisch.

Hogesnelheidslijn
Al die mobiliteit en dan vooral die vele auto’s, hebben wel een keerzijde. Het kost veel fossiele energie en onze veel geroemde frisse lucht wordt er ook niet schoner van. Een snelle treinverbinding is dan een beter alternatief! Of nog beter, een hogesnelheidslijn. Ik heb kortgeleden zelf in China ondervonden hoe hard dit kan gaan. Met een snelheid van 340 kilometer zoefden we over de rails. Is dit de toekomst om Friesland beter met de Randstad te verbinden? Ik teken daarvoor!

Vers van de pers
Mijn blog is gebaseerd op gegevens uit het  uit het onderzoek ‘Leven in Fryslân’ van het FSP. Vers van de pers, want het is vandaag verschenen. Je vindt de publicatie op de website van het FSP. 

Wilma De Vries

Wilma werkt als senior onderzoeker bij het Fries Sociaal Planbureau (FSP). Zij volgt voor jou de trends en ontwikkelingen op het gebied van wonen, werken en leven in Friesland. Ze geeft je een kijkje in wat er op dit gebied speelt in onze provincie.