Overbelasting; wat doe jíj eraan?

Met de beentjes op de bank

Ik wil even iets opbiechten: ik verzand wel eens in het werk en dan kom ik niet uit met de dingen die ik af wil hebben en daar baal ik dan verschrikkelijk van. Of beter gezegd, ik baal dan altijd van mijzelf en als er één ding is dat niet helpt, is het dat wel!

Vroeger was alles makkelijker...
Vroeger was het leven lekker overzichtelijk. Je ging naar je werk, nam je broodbakje mee, kreeg koffie en thee van de baas, je kreeg een opdracht van je leidinggevende en om 17.00 uur mocht je weer naar huis. Daar aangekomen ging je koken, eten, afwassen en klaar was je. Alles wat daarna kwam, was me-time. Lekker sporten, iets leuks met vrienden en andere leuke hobby’s. Kortom: leve de lol.

Klopt dit plaatje eigenlijk wel?
Even een nuancering: alles wat in het verleden ligt, kan na verloop van tijd verkleuren, net zoals je met oude foto’s hebt. Je eigen blik is in de loop van de tijd veranderd. Leuke herinneringen die je hebt beleefd, kan je na verloop van tijd mooier inkleuren. Meestal is dat niet bewust, maar door twee leuke herinneringen aan elkaar te koppelen, is die herinnering extra leuk geworden.

Selectief geheugen
Ons geheugen kan heel veel en soms wordt het daardoor to-good-to-be-true. Denk bijvoorbeeld aan die leuke strandvakanties toen je kind was, ALTIJD MOOI WEER, heerlijk gewoon!
Zal dat echt allemaal echt waar zijn geweest of zaten er ook wel eens een paar regenachtige dagen bij of maakte je ruzie met je broer en zus?

Het is waarschijnlijker dat je de ruzies een beetje naar de achtergrond hebt gedrukt waardoor het nóg leuker leek dan het was. Niks mis mee, maar wees jezelf er wel van bewust dat je soms een iets té roze beeld van je herinneringen kunt maken. Dus neem het af en toe met een korreltje zout.

Eerste hulp bij drukte
Stel je hebt teveel hooi op je vork genomen. Wat zou je dan willen doen?
Mijn methode is dan: telefoon uitzetten en met de beentjes op de bank of lekker in een warm bad met heel veel schuim een boek lezen en hopen dat het overgaat. Maar je snapt het al … dat is een illusie!

Wat kun je eigenlijk beter doen?
AAN DE BAK met jezelf! Stel jezelf de volgende vragen:
1. Waar ging het mis?
2. Hoe kwam dat dan?
3. Leer ervan!

Zo krijg je meer overzicht waar je mee bezig bent, waardoor je beter in staat bent om je eigen prioriteiten te stellen.

Stel: je hebt de hele dag hard gewerkt en een aantal zaken zijn niet afgekomen. Dat brengt een onrustig gevoel bij jou teweeg. Check dan vóórdat je naar huis gaat even je agenda voor morgen en kijk waar je nog iets kunt schuiven, of vraag een collega om iets van je over te nemen.

Je zou misschien ook de deadline voor de klus naar achteren kunnen schuiven of een collega kunnen vragen een stuk over te nemen.

Samengevat:

  • Kies zelf je prioriteiten door oplossingen te verzinnen in plaats van harder te werken
  • Door anders te denken, krijg je meer overzicht op waar je mee bezig bent
  • Maak geen beloftes die je niet kunt nakomen

Dat laatste is in mijn beleving het allerbelangrijkste en voor mij trouwens het allermoeilijkste! Gelukkig word ik er ieder jaar een beetje beter in.

Dus …
In plaats van harder te werken of te gaan piekeren, kom je in actie door ‘het probleem’ op een nieuwe manier te bekijken en te zorgen dat je thuis kunt relaxen in plaats van te stressen!

Dan zit je extra lekker met je beentjes op de bank of geniet je nóg meer van je welverdiende bad!

Judith Otto

Judith is eigenaar van flexplek MiXL. Het liefst houdt ze haar leven zo simpel mogelijk. Volg haar zoektocht en kom zelf op nieuwe ideeën.